Algemene voorwaarden
Artikel 1 –
Definities In deze voorwaarden wordt verstaan:
a. De verkoper:
Akerpoort living store/ Doğtaş.
b. De koper:
de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met de verkoper een overeenkomst
aangaat of wil aangaan of voor wie de verkoper een aanbieding doet of een
leverantie of prestatie verricht.
c.
Voorwaarden: hiermee wordt bedoeld de algemene betalings-en leveringsvoorwaarden
van Akerpoort living store/Doğtaş.
Artikel 2 – De
geldigheid
a. De
voorwaarden zijn van toepassing op alle koopovereenkomsten, betalingen en
leveringen.
b. Deze
voorwaarden prevaleren boven eventueel door de koper gebruikte voorwaarden.
c. Zodra deze
voorwaarden bij koper bekend zijn gemaakt en geaccordeerd worden zij geacht
door hem of haar onverkort en zonder voorbehoud te zijn aanvaard.
Artikel 3 –
Offertes en aanbiedingen
a. Alle
aanbiedingen en offertes van de verkoper zijn vrijblijvend en worden gedaan
onder de voorwaarde “zolang de voorraad verstrekt”.
b.
Aanbiedingen en offertes hebben een geldigheidsduur van 14 dagen vanaf de
offerte datum, tenzij een andere termijn wordt vermeld.
c.
Afbeeldingen, beschrijvingen, maten en gewichten die in de offertes of
aanbiedingen van de verkoper voorkomen, zijn voor hem niet bindend en geven
slechts een indruk van de te leveren zaken, tenzij uitdrukkelijk anders
vermeld.
d. Verkoper
doet te allen tijde een aanbod op basis van de door koper verstrekte gegevens
en de door hem kenbaar gemaakte behoefte of wensen. De verkoper mag afgaan op
de juistheid van de verstrekte gegevens en de mede gedeelde behoeften of wensen
van de koper. Bij onjuist verstrekte gegevens, zijnde een valse identiteit door
koper, beschouwt verkoper de uitgebrachte offerte als niet bindend.
e.
Vervoerswerkzaamheden, takel- en hijswerkzaamheden, het laden en lossen en
werkzaamheden van derden zijn niet in de offerte of aanbod begrepen, tenzij
anders is overeengekomen. Dit in verband met dat koper het aangekochte product
zelf meeneemt of via derden het aangekochte product laat afhalen.
Artikel 4 – de
overeenkomst en zekerheidsstelling
a. De
aanbetaling: Verkoper is gerechtigd bij het aangaan van een koopovereenkomst
een aanbetaling te bedingen met een minimum van 50% van de koopsom.
b.
Prijswijzigingen: Indien na het sluiten van een koopovereenkomst wijziging van
de prijs optreedt, zal deze wijziging geen invloed hebben op de overeengekomen
prijs.
c.
Eigendomsvoorbehoud: Zolang de koper geen volledige betaling heeft verricht,
blijven de goederen naar rato van het verschuldigde bedrag eigendom van de
verkoper. De koper is verplicht voor zorgvuldige behandeling zorg te dragen en
mist het recht deze goederen aan derden af te staan of in onderpand te geven,
te belenen, of uit de ruimten waar zij geleverd zijn te verwijderen, totdat de
gehele koopsom en eventueel daarbij komende kosten volledig zijn betaald.
d.
Factuurdatum: Ingeval de levering plaatsvindt na factuurdatum, geldt de dag van
levering als factuurdatum.
e. Overmacht:
Verkoper is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichtingen jegens de
klant indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die
niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens de wet, een rechtshandeling
of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Artikel 5 –
Betaling van de koopsom, tekortkomingen en verzuim.
a. De
koopprijs dient door de koper voldaan te zijn bij afname van het door koper
bestelde product. Bij afname van het product door derden in opdracht van de
koper, dient de koopprijs eveneens volledig voldaan te zijn.
b. Partijen
kunnen afwijkende betalingscondities overeenkomen.
c. In geval
van afwijkende betalingsconditie is overeengekomen, dan wordt een factuur
toegezonden. De betalingstermijn is dan tien dagen na dagtekening van de
factuur, tenzij anders uitdrukkelijk is overeengekomen. De koper is automatisch
in verzuim door het verstrijken van de betalingstermijn.
d. Slechts op
aanvraag van de koper en na uitdrukkelijke instemming van de verkoper en na
goedkeuring van een derde- kredietverschaffer, zal deze krediet- verschaffer
aan de koper krediet verstrekken waarmee de koopprijs door de koper kan worden
voldaan.
e. Indien de
koper, om welke reden dan ook, de aankoopprijs niet, niet volledig of binnen
overeengekomen termijn betaalt, geldt dit onverkort als een toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van de verbintenis tot betaling van de koopprijs,
tenzij er sprake is van overmacht. De koper verkeert alsdan automatisch in
verzuim. Alsdan is koper aan verkoper terstond een contractuele boete
verschuldigd van 10% per maand behoudens tegenbewijs, van hetgeen de koper bij
nakoming van de overeenkomst aan de verkoper verschuldigd was geweest.
f. De koper is
bij eventuele minnelijke en gerechtelijke processen om het verschuldigde te
innen verantwoordelijk voor alle bijkomende kosten.
Artikel 6 –
Levertijd
a. Verkoper
geeft bij aankoop altijd een indicatie van de levertijd.
b. Onder
levertijd wordt verstaan de in de overeenkomst bepaalde termijn, waarbinnen de
prestatie moet worden verricht. Partijen kunnen een vermoedelijke of een vast
overeengekomen levertijd bepalen.
c. Indien deze
vermoedelijke levertijd wordt overschreden, door onvoorziene omstandigheden en
overmacht, wordt aan de verkoper een nadere termijn gegund. Nadere termijn is
gelijk aan de vermoedelijke levertijd zoals vermeld op de order c.q.
koopovereenkomst.
d. Bij
overschrijding van voornoemde nadere termijn heeft de koper het recht de
overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechtelijke tussenkomst eenzijdig te
ontbinden.
Artikel 7 –
Feitelijke levering aan koper
a. Wanneer is
overeengekomen waar en wanneer op/aflevering van goederen zal geschieden, zal
de koper ervoor zorgen dat; - de plaats waar de op/aflevering moet geschieden
bereikbaar is en dat voorts, voor zover dat in zijn vermogen ligt, al het
mogelijke wordt gedaan om een vlotte op/aflevering mogelijk te maken; - in de
ruimte waar gewerkt moet worden elektriciteit, licht en voldoende ventilatie
aanwezig is.
b. Indien een
takel, lift of een kraan gebruikt moet worden, zijn de kosten voor rekening
koper.
c. Schade die
ontstaat ten gevolge van het gebruik van een takel, lift of een kraan is voor
risico en rekening van degene die verantwoordelijk is voor dat gebruik, voor
zover schade hem kan worden toegerekend.
d. Indien de
koper bij het sluiten van een overeenkomst geen problemen meldt wat betreft het
horizontale en verticale transport maar alsnog problemen voordoen in het
trappenhuis, lift en entrees, zijn de extra bezorgkosten, de kosten voor een
takel, lift, kraan of annuleringskosten voor rekening van de koper.
e. Voor het
bezorgen van gekochte goederen worden de afspraken per mail of whatsapp bevestigd
naar de koper toe. Indien koper op afgesproken datum en tijd niet aanwezig is,
zijn de extrabezorgkosten voor rekening koper. Indien koper 24 uur van te voren
zijn/ haar afwezigheid per mail doorgeeft kan de afspraak verzet worden en
zullen er geen extrakosten berekend worden.
f. Wanneer de
koper weigert de hem correct en onbeschadigd aangeboden producten terstond in
ontvangst te nemen, zijn daaruit voortvloeiende vrachtkosten, onkosten van
opslag e.d. voor zijn rekening.
g. Het product
is voor risico van de koper vanaf het moment van de feitelijke levering aan de
koper. Na de feitelijke levering draagt de koper het risico van beschadiging
van het product, onverminderd de rechten die de koper heeft conform Burgerlijk
wetboek.
h. Afname door
koper van het gekochte product geschiedt uitsluitend vanuit hoofdmagazijn
verkoper te Osdorp in Amsterdam. De koper is verplicht het product voor afname
te controleren op mogelijke beschadigingen en gebreken. Na afname van het
product, is de verkoper niet meer aansprakelijk voor eventuele schade
voortvloeiend uit verkeerd gebruik of eigen toedoen, of tijdens het laden,
vervoeren en lossen van het afgenomen product door koper.
i. Rest afval
van de gekochte producten, zoals verpakkingen, folie en piepschuim worden niet
door onze bezorgers mee genomen. Wel zullen bezorgers de verpakkingsresten in
de ruimten wel netjes opruimen.
Artikel 8 –
Eigendomsvoorbehoud
a. De verkoper
blijft eigenaar van het verkochte product, zolang de koper het totaal
verschuldigde bedrag uit de koopovereenkomst niet heeft voldaan.
b. De koper is
verplicht het product zorgvuldig te behandelen, niet aan derden af te staan, te
belenen of uit de geleverde ruimten te verwijderen, totdat het totale koopsom
is voldaan.
c. Het product
is voor eigen risico van de koper vanaf de aflevering en blijft de koper de
koopprijs verschuldigd, ongeacht diefstal, tenietgaan, beschadigingen of
achteruitgang in staat van het product.
Artikel 9 –
Annuleringen
a. Annulering
betekent dat de koper schriftelijk aan de verkoper kenbaar maakt dat hij zijn
verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet meer zal nakomen. Annulering
laat onverlet het recht van verkoper om volledig nakoming van de verplichtingen
uit hoofde van de overeenkomst en/of schadevergoeding van koper te vorderen;
b. Bij
annulering van de verplichtingen conform de overeenkomst door koper, is deze
terstond een opeisbare schadevergoeding verschuldigd van 30% van het
overeengekomen bedrag. Het genoemde percentage is vaststaand tenzij de verkoper
kan bewijzen dat de schade groter is, dan wel de koper aannemelijk kan maken
dat de schade kleiner is. Het percentage als bedoeld in de vorige zin bedraagt
50% indien de annulering van een overeenkomst na 48 uur door de afnemer
geschiedt.
c. Bij
annulering van de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst door verkoper,
wordt door verkoper vrijblijvend de mogelijkheid geboden aan koper om een
vervangend alternatief product uit de collectie van de verkoper te verkrijgen
tot een meerwaarde van 10 % van de oorspronkelijke koopprijs, zonder meerprijs.
d. Bij
annuleringen door de verkoper, wordt door verkoper vrijblijvend de mogelijkheid
geboden aan koper om een vervangend alternatief product uit de collectie van de
koper te verkrijgen tot een meerwaarde van 5% van de oorspronkelijke koopsom,
zonder meerprijs.
Artikel 10 –
Reclames
a. Reclames
kunnen door de koper bij de verkoper slechts geldend worden gemaakt door
indiening binnen 1 dag na ontvangst van de goederen.
b. Koper dient
reclamaties op zijn gekochte product schriftelijk of per mail bij de
klantenservice van verkoper in te dienen. Verkoper zal deze zorgvuldig in
behandelingen nemen en binnen een termijn van 15 werkdagen hierop reageren.
c. Verkoper
wordt door koper in de gelegenheid gesteld om de reclamatie op validiteit te
onderzoeken. Bij en gegrond servicemelding stelt de koper de verkoper in staat
tot herstel. d. Als partijen na onderlinge overleg niet tot een overeenstemming
komen, zullen partijen gezamenlijk een onpartijdige deskundige verzoeken een
oordeel te geven. Dit oordeel is bindend. De kosten zijn dan voor rekening van
ongelijk gestelde partij.
Artikel 11 –
Garanties
a. De verkoper
verleent voor door hem geleverde goederen garantie aan de koper gedurende een
termijn van één jaar op gebreken aan de constructieve onderdelen. Bij
rechtmatige aanspraak op garantie wordt uw product omgeruild of hersteld, het
aankoopbedrag wordt niet terugbetaald.
b. De
garantieregeling is niet van toepassing op afgeprijsde showroommodellen. Deze
modellen worden verkocht zoals door de koper gezien en gekocht.
c.
Onzorgvuldige behandeling, wijziging of niet-normaal of oneigenlijk gebruik van
het afgenomen product door koper, valt niet onder de garantiebepalingen. Het
zelfde geldt ook als de koper de instructies en gebruiksaanwijzingen niet heeft
opgevolgd.
Artikel 12 –
Toepasselijk recht en bevoegde rechter
a. Op alle
aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan is uitsluitend Nederlands
recht van toepassing.
b. Alle
geschillen zullen, voor zover zij de bevoegdheid van de kantonrechter te boven
gaan, worden beslecht door de rechtbank in het arrondissement waar verkoper is
gevestigd.